Musiikinopetuksen vuoden pedagoginen teko lisää oppilaiden hyvinvointia ja onnistumisen elämyksiä

Vuoden pedagoginen teko 2025 -palkitut Katariina Järvikangas ja Iina Harjula.

Musiikkioppilaitosten Vuoden pedagoginen teko 2025 voittajiksi on valittu Iina Harjulan ja Katariina Järvikankaan koordinoima Varhaisen tuen malli – tukea oppilaalle musiikin taiteen perusopetuksessa -opas. Hankkeessa mukana ovat olleet Pop & Jazz Konservatorio ja Helsingin konservatorio.

Varhaisen tuen mallista löytyy konkreettisia ajatuksia opettajille oppilaan tukemiseen arjen eri tilanteissa. Sen tarkoituksena on kannustaa pedagogeja rohkeaan vuorovaikutukseen kodin kanssa. 

“Ajan henki ja ajankohtaiset teemat näkyivät meille lähetetyissä ehdotuksissa, joita tuli paljon”, kertoo Olli-Pekka Martikainen Suomen musiikkioppilaitosten liitosta. Erityisesti varhaisen tuen mallissa vakuutti sen oppilaskeskeisyys. Martikainen jatkaa: “Ytimessä on oppilaiden hyvinvointi, joka vaikuttaa positiivisesti oppilaitosten arkeen ja koko maan musiikkielämään. Malli edustaa myös kestävän kehityksen periaatteita. Kun oppilaat saavat oikea-aikaista tukea, oppiminen vahvistuu ja musiikkiharrastus voi jatkua elinvoimaisena läpi elämän.”

Vuoden pedagoginen teko -palkinnon myönsi Suomen musiikkioppilaitosten liitto Pietarsaaressa 18.11.2025.